TRILOGIE HARGHITEANĂ ‐ Partea a II‐a
26 aprilie 2022 - 29 minute de cititDupă ediția din 1989, care a pus punct primei părți a acestei povești, a trebuit să așteptăm până în 1996 pentru ca raliurile să revină Harghita. Pentru alte zece ediții, pe care le vom trece în revistă în paginile următoare.
1996 ● Succes pentru George Grigorescu
La revenirea pe scena campionatului național, harghitenii au pregătit o etapă de peste 400 km, cu opt probe speciale derulate în totalitate pe asfalt. Spectacolul a fost din nou la el acasă, primii trei clasați din etapa de campionat terminând într‐un ecart de numai 30 secunde.
Prima parte a raliului a fost dominată de Constantin Aur, a cărui Toyota Celica Turbo 4WD s‐a impus în primele cinci probe speciale. Dar liderul avea să fie constrâns să abandoneze din cauza unor probleme tehnice, lăsându‐l la conducere pe George Grigorescu, care a câștigat restul de trei probe speciale. Pilotul echipei Lucky Strike obținea astfel primul său succes din 1996 și continua să strângă puncte prețioase în cursa ce avea să‐i aducă titlu de campion la finalul sezonului. Dar nu a fost nici pe departe o victorie facilă, Gunther Graef plasându‐și Fordul Escort RS Cosworth pe locul secund la o distanță de numai 29 de secunde. Ultima treaptă a podiumului a revenit echipajului Dorin Toma / Dacian Banca, situat la o singură secundă față de poziția secundă.
Cum 1996 a fost un sezon în care campionatul a fost disputat în exclusivitate de automobile cu omologare FIA, se cuvine să amintim și de etapa contând pentru Cupa României, aceasta fiind competiția în care intrau în calculele pentru victorie și modelele de grupa H. În Harghita, etapa de cupă a revenit echipajului format din Constantin Rusu și Florin Hangu, aflat la bordul unei Dacia Nova de grupa H, cunoscută și sub numele de Super Nova. Cei doi au fost singurii care au devansat tripleta de pe podiumul etapei de campionat, cu o diferență de 1m.05s față de perechea formată din George Grigorescu și Radu Dumitriu.
1997 ● O competiție cu sare și… piper!
Revenit pe macadam, pe un traseu de 330 km, raliul s‐a terminat cu victoria scontată a lui Constantin Aur. Profitând de superioritatea evidentă pe suprafețețe de pământ ale drumurilor forestiere, Toyota sa a câștigat toate cele 12 probe speciale, terminând cu un avans de 4m.08s față de Renault‐ul Maxi Clio condus de George Grigorescu. Chiar și așa, performanța campionului en titre a fost remarcabilă dacă avem în vedere că, la handicapul celor două roți motrice, s‐a adăugat și o problemă în sistemul de comunicare cu Radu Dumitriu. Ultima treaptă a podiumului a fost ocupată de Florin Nuță, al cărui Audi Coupe S2 și‐a adjudecat și întrecerea rezervată modelelor de grupa N. Confruntat cu un motor care a refuzat să funcționeze în plaja superioară de turație, Dorin Toma a trebui să se mulțumească cu locul al patrulea în clasamentul general și poziția a doua la grupa N.
Super Novele uzinei Dacia n‐au mai reușit să strălucească pe macadam, echipajul format din Ștefan Vasile și Silviu Moraru terminând pe poziția a patra în clasamentul open, la peste două minute față de Florin Nuță. Dar surpriza uzinei a fost furnizată de prestația excelentă a lui Bogdan Marișca, care a reușit cu o Dacia 1325 să termine pe locul al cincilea în clasamentul general și pe poziția a treia la grupa A.
1998 ● Al treilea titlu pentru Constantin Aur
Derulat pe un traseu de 308,5km cu 12 probe speciale, Raliul Harghitei a lămurit ultimele necunoscute din finalul sezonului. Macadamul a constituit un examen dificil pentru majoritatea echipajelor, din totalul celor 30 de mașini prezente la start doar 17 reușind să ajungă la final. Plecat din fotoliul de favorit la obținerea titlului de campion, Constantin Aur a avut o evoluție precaută, asigurându‐și cucerirea celui de‐al treilea titlu absolut din carieră. Bârlădeanul a câștigat toate probele speciale din etapa de campionat, dar a cedat patru timpi scratch în clasamentul open, aceștia revenind lui Dorin Toma (2), Heinz Göllner (1) și Constantin Rusu (1).
În clasamentul etapei de campionat, celelalte două locuri ale podiumului au fost ocupate de echipajele George Grigorescu / Radu Dumitriu cu Renault Clio Maxi și Dan Gîrtofan / Mihăiță Lăzărescu cu Ford Escort RS 2000. În clasamentul open, alături de Constantin Aur și Dumitru Boboescu, au mai urcat de pe podium Dorin Toma și Dacian Banca pe locul secund și George Grigorescu și Radu Dumitriu pe poziția a treia. În spatele acestora a urmat o tripletă Nova cu Puiu Rusu / Florin Hangu, Dan Necula / Silviu Anca și Daniel Ungur / Adrian Berghea, ultimii reușind în același timp să‐și adjudece victoria și titlul în Cupa Dacia Nova.
1999 ● Dan Gîrtofan în luminile rampei
Macadamul penultimei etape s‐a dovedit încă o dată o veritabilă puncte a suspinelor, doar 18 echipaje reușind să treacă linia de sosire a ultimei probe speciale. Aflat pe suprafața preferată, Constantin Aur și‐a trecut în cont cel de‐al cincilea succes din 1999, revenirea la bordul bătrânei Toyota Celica neridicând niciun fel de probleme. Titi s‐a impus pe toate probele speciale, controlând poziția de lider pe întreaga durată a raliului. Surpriza a fost furnizată de Dan Gîrtofan, care a terminat pe locul secund în clasamentul general. Cu cinci victorii în ultimele cinci etape, liderul grupei N și‐a asigurat astfel cucerirea primului său titlu național. Ultima treaptă a podiumului a revenit lui Dorin Toma, care a mai făcut un pas spre cucerirea titlului de vicecampion absolut.
Demnă de laudă și prestația lui Bogdan Marișca, cel care a terminat pe poziția a patra, adjudecându‐și victoria în competiția rezervată modelelor cu două roți motrice. Încetinit din cauza unei ieșiri în decor, George Grigorescu a pierdut secunde prețioase și a trebuit să se mulțumeasca cu locul secund în F2 și poziția a cincea în clasamentul general. Constantin Rusu s‐a impus fără probleme la grupa H, pilotul echipei Dacia reușind un parcurs fără greșeală, cu șase victorii în tot atâtea etape. Celelalte două locuri de pe podium au revenit lui Ion Mihăilă pe Aro și Dan Necula pe a doua mașină a uzinei Dacia.
2000 ● Heinz Göllner trage cortina
Fidel drumurilor sale forestiere, Raliul Harghitei a oferit un final plin de surprize. Dacă George Grigorescu a preferat să evolueze în postura de deschizător, în care a alternat pe scaunul navigatorului o echipă de ziariști, pentru Constantin Aur și Bogdan Marișca lucrurile n‐au mers prea bine. Cu titlul în buzunar, primul a tras pe dreapta după startul celei de‐a doua speciale, acuzând întreruperi în funcționarea motorului. Un final lipsit de strălucirea pe care o merita cântecul de lebădă al bătrânei Toyota.
De cealaltă parte, Marișca a avut o evoluție de excepție în prima parte, pentru ca finalmente să fie eliminat din cauza unui incident stupid. Intrat pe pană de cauciuc la startul celei de‐a 5‐a speciale, el a fost oprit de un oficial brașovean care i‐a refuzat startul, eliminându‐l practic din bătălia pentru victorie. Rămas fără adversarul care a dus trena liderului pe primele trei probe, Heinz Göllner s‐a instalat la conducere și a terminat învingător la prima evoluție cu noul Mitsubishi Lancer.
Dorin Toma a încheiat pe locul secund, adjudecându‐și primul scratch după o pauză de trei sezoane! La rândul său, Daniel Ungur a câștigat și el primele speciale din carieră, acestea alăturându‐se victoriei la grupa N și locului al treilea în clasamentul general. Podiumul grupei a fost completat de Arpi Szöcs și Valentin Banciu, primul reușind pe teren propriu cea mai bună evoluție din carieră.
2001 ● Finalul unui sezon de excepție
Derulat pe un traseu cu 12 probe speciale, raliul a lămurit ultimele necunoscute ale celui mai lung sezon din istoria campionatului și a consemnat prima victorie pentru Bogdan Marișca și Sebastian Itu.
Cei doi au început raliul în forță și s‐au instalat la conducere încă de vineri, când au împarțit scratch‐ul primei probe speciale cu Mihai Leu și Ciprian Solomon. Deși a început ziua de sâmbătă cu un scratch care l‐a propulsat pe primul loc în clasamentul general, Daniel Ungur a fost contrâns să abandoneze după numai trei probe speciale, problemele de transmisie spulberându‐i șansele de cucerire a titlului la grupa N și a locului trei în clasamentul final al campionatului absolut.
Scăpat de presiunea colegului său de echipă, Bogdan Marișca a reușit cea mai bună evoluție din carieră, terminarea celor 12 speciale consemnând pe lângă obținerea primului succes, recucerirea titlului la grupă și obținerea bronzului în clasamentul sezonului 2001. Aflat la comenzile unui Mitsubishi Lancer, Mihai Leu a avut ca obiectiv cucerirea titlului de vicecampion absolut, locul secund asigurându‐i atingerea acestui deziderat fără probleme. Scăpat de ghinioanele etapelor precedente, George Grigorescu a terminat pe locul al treilea în clasamentul general, asigurându‐și cucerirea titlului F2 cu numărul maxim de puncte. Celelalte locuri aducătoare de puncte au fost ocupate de Dan Gîrtofan, Călin Petrușca și Csaba Ferencz, ultimii doi trecându‐și în cont cea mai bună evoluție din sezonul 2001.
La grupa H, victoria a revenit echipajului format din Dan Morar și Virgil Dumbrăvan, aflați la bordul unui Mitsubishi Lancer Evo. Misiunea lor a fost simplificată de problemele lui Dorin Toma, care a rupt suspensia și amortizoarele față pe ambele părți, menținerea sa în cursă fiind explicată de obținerea pieselor necesare de la Dan Necula și Tagai Racing. Locul secund obținut în Harghita a fost suficient pentru ca Dodo și Dacian să cucerească titlul grupei H, cei doi obținând al 20‐lea titlu de campion unul alături de celălalt.
2002 ● Surpriza Emanuel Ilina
Încă o dată, raliul a tras cortina peste un sezon cu zece etape. Din dorința de a porni pe drumul complicat al promovării pe scena continentală, organizatorii și‐au inclus competiția în calendarul internațional FIA. Pe teren, în ciuda ploii persistente, publicul a luat cu asalt probele speciale, spectacolul fiind pe măsura așteptărilor. Cu Aur și Leu absenți, Marișca a plecat din postura favoritului, obiectivul clujeanului fiind nu doar victoria în clasamentul general ci și obținerea titlului de vicecampion. La finalul unei evoluții fără riscuri, el avea să‐și îndeplinească obiectivul, Mitsubishi‐ul reușind să câștige cinci din totalul celor zece probe speciale. După patru locuri secunde la grupa N, Emanuel Ilina a terminat sezonul în fanfară, revelația anului 2002 reușind locul secund în clasamentul general și prima victorie la grupa N. Rezultatul a fost îndulcit și prin câștigarea unui număr de trei probe speciale, la care s‐a adăugat preluarea fotoliului de lider după prima și cea de‐a doua probă specială. Lista remarcaților a fost continuată de echipajul format din Alexandru Pițigoi și Vlad Terzi, al căror Hyundai Coupe Kit Car și‐a adjudecat victoria în trofeul A2.0L, la care au adăugat locul al cincilea în clasamentul general.
Cel mai spectaculos duel a fost cel din cadrul grupei H, unde echipajele de la Aro aveau deja asigurate toate locurile de pe podiumul campionatului. Singura necunoscută era legată de ordinea celor trei piloți, Cătălin și Iulian Nicolaescu fiind creditați cu șansa a treia, având în vedere poziția similară înaintea etapei finale. Surprinzător, cei doi aveau să‐și asigure cucerirea titlului de campioni, profitând de ghinioanele colegilor de echipă.
2003 ● Hattrick pentru Marișca
După opt etape în care a dunat doar două locuri secunde, Bogdan Marișca a răzbunat ghinioanele în Raliul Harghitei. Învingătorul din ultimele două ediții s‐a dovedit imbatabil și de această dată, Mitsubishi‐ul său trecându‐și în cont opt din totalul celor 11 scratch‐uri. Inclus și de această dată în calendarul european FIA, raliul a oferit participanților cea mai bună etapă de macadam din acest sezon. Localnicii au asigurat o organizare ireproșabilă, noile speciale incluse în traseu fiind apreciate atât de concurenți cât și de marele public.
Cu Mihai Leu absent de la start, se părea că Emanuel Ilina nu va scăpa ocazia de a tranșa soarta titlului în favoarea sa. Conștient de șansa oferită, liderul echipei OMV s‐a înscris în competiția grupei A, sperând ca suplimentul de putere să‐i fie suficient în adjudecarea primului său titlu de campion absolut. Paradoxal, misiunea a fost simplificată încă din dimineața zilei de sâmbătă, când o problemă electronică l‐a imobilizat pe Dan Gârtofan în parcul de asistență dinaintea startului. Din păcate, nici Ilina nu avea să fie ferit ferit de ghinioane, acestea începând cu întreruperi în funcționarea motorului, din cauza unei bujii defectuoase. A urmat apoi apariția unor fuioare de fum, provocate de încălzirea excesivă a fibrei de carbon aflată în contact cu galeria. Crezând că este vorba de o problemă mai serioasă, Ilina a preferat să evite orice risc și a tras definitiv pe dreapta.
Aflat pe un teren care îi convine de minune, Bogdan Marișca s‐a instalat la conducere încă de vineri, menținându‐și poziția de lider pe întreg parcursul competiției. Nici măcar penalizarea de 20 secunde n‐a mai fost capabilă să provoace emoții, câștigarea celor opt speciale din totalul de 11 permițându‐i să termine raliul cu un avans de peste un minut. Cel mai interesant duel a avut ca miză locul secund în clasamentul general, protagoniști fiind Daniel Ungur și George Morar. Cei doi își disputau în același timp și bătălia pentru titlul de vicecampion la grupa N, unde li se alătura și Romulus Preda. După victoria de la Onești dar și după determinarea care i se citea pe față, George Morar a lăsat impresia că evoluția din Harghita se va transforma într‐o simplă formalitate. În ciuda celor trei speciale câștigate, timpul pierdut din cauza unei pene de cauciuc survenite pe una din probele speciale avea să‐l priveze de obținerea locului secund, acesta revenind lui Daniel Ungur. Acesta și‐a trecut astfel în cont și victoria la grupa N, pornind la asaltul ultimei etape cu un avans de 3 puncte față de Morar și Preda.
Spectaculoasă a fost și bătălia din Trofeul A 2.0. Secondat de Alex Tămășescu, George Grigorescu a obținut o nouă victorie de etapă, cele zece puncte cucerite aducându‐l la egalitate perfectă cu liderul competiției Daniel Burchel. Acesta a terminat pe locul trei, penalizarea de un minut privându‐l de posibilitatea unei clasări în fața lui Nistor Duval, ocupantul locului secund.
Deși s‐au clasat pe locul secund, Ioan și Giulia Balea au obținut punctele necesare adjudecării Trofeului N 1.6, indiferent de rezultatele ultimei etape. Aflat la prima sa evoluție din acest sezon, Arpad Szöcs a reușit o evoluție excelentă în fața propriului public și a terminat raliul în postura de învingător al categoriei. Asta după ce a recuperat și “daunele” unei penalizări de trei minute, încasate la finalul primei zile.
După trei sezoane în care a terminat de fiecare dată pe locul secund la grupa H, Gheorghe Radu și‐a adjudecat titlul de campion al acestei categorii. Pilotul echipei Aro a câștigat etapa harghiteană, succesul fiind întregit cu locul trei obținut de Cătălin Nicolaescu, ultimul asigurând dubla echipei Aro în clasamentul campionatului la grupa H.
2004 ● Dan Gîrtofan sparge gheața
Aliniat la start din postura de proaspăt campion național absolut, Dan Gîrtofan a obținut cel de‐al șaselea succes din 2004, distanțându‐se la 35 puncte față de cel mai apropiat rival. Dar raliul a avut și un moment mai puțin plăcut pentru învingător, care a avut o abatere de la traseu pe tronsonul situat imediat la ieșirea din parcul de asistență. Fiind vorba de o greșeală neintenționată, care nu a afectat rezultatul din probele speciale, regulamentul FIA prevedea în astfel de cazuri doar o sancțiune cu avertisment sau amendă. Surprinzător însă, regulamentul național avea prevăzută pentru această situație doar descalificarea. Eliminat inițial din concurs, Gârtofan a fost reintrodus în clasamentul final ca urmare a apelului depus la conducerea cursei și judecat de comisia federației.
Celelalte două locuri ale podiumului au fost ocupate de echipajele Emanuel Ilina / Flavius Câmpeanu și Romulus Preda / Mihail Sandu, ultimii luînd o opțiune serioasă în cursa pentru titlul de campioni la grupa N. Bogdan Marișca a trebuit să se mulțumească în final cu locul al patrulea, clujeanul fiind urmat de Daniel Ungur și de Alexandru Pițigoi. În Trofeul A2,0L, George Grigorescu a obținut o nouă victorie, secondat fiind de… semnatarul acestor rânduri.
2005 ● Marișca cucerește titlul!
Așteptată cu sufletul la gură, atât de sportivi cât și de pasionați, ultima etapă a campionatului de raliuri a lămurit încă o dată ultimele necunoscute din lupta pentru titlurile naționale. 2005 s‐a dovedit un sezon pasionant iar faptul că trei din titlurile de campioni s‐au decis la Miercurea Ciuc, ne arată că bătălia a fost disputată până la căderea cortinei.
Dacă a existat totuși un regret, acesta a fost legat de ghinionul echipajului format din Dan Gîrtofan și Dorin Pulpea, al cărui abandon a pus punct bătăliei pentru titlul absolut încă din prima probă specială. În ciuda unui început bun, în care s‐a bucurat de un comportament excelent al mașinii, campionul din 2004 a fost stopat din cauza unui incendiu provocat de o scurgere de ulei. Proba a fost întreruptă, incendiul fiind stins până la urmă cu ajutorul pompierilor. Până la sosirea acestora au fost folosite extinctoare furnizate de celelalte echipaje, astfel încât conducerea cursei a luat decizia corectă de oprire a specialei, eliminând orice risc legat de o evoluție fără extinctoare la bord.
Cu o primă zi compromisă, bătălia a rămas să fie dată sâmbătă, într‐o etapă cu opt probe speciale totalizând peste 125 de kilometri. Scăpat de presiunea bătăliei pentru titlu, Bogdan Marișca s‐a concentrat asupra luptei din competiția pe echipe, unde OMV Petrom pornea la egalitate cu BkP Racing. Învingător în trei probe speciale, Bogdan a dominat primele două treimi și se părea că va obține cel de‐al patrulea succes în Harghita.
Lucrurile n‐au fost însă chiar atât de simple, o ieșire în speciala a cincea ducând la șifonarea ușoară a părții din spate. Trezit de dușul rece, Bogdan și‐a continuat cursa cu atenție, evoluția fără riscuri asigurându‐i la final locul secund în clasamentul general. Reținerea sa a fost exploatată de Constantin Aur, care și‐a trecut în cont victoria și cele zece puncte care i‐au asigurat locul secund în campionat.
Ultima treaptă a podiumului a fost ocupată de George Grigorescu și Mihai Hanganu, cu o mașină Subaru Impreza WRX. Deși au ratat șansa unei prime victorii în primul lor sezon cu o mașină având tracțiune integrală, cei doi au rămas campionii fiabilității, fiind singurii care au punctat în șapte din cele opt etape. Și dacă n‐ar fi fost pana de cauciuc din ultima parte a întrecerii, cu siguranță că George ar fi intrat în disputa pentru victorie. A rămas totuși finalul în forță și câștigarea duelului pentru poziția a treia, grație unui avantaj de numai patru zecimi de secundă! Cei care au trebuit să se încline și să accepte poziția a patra în clasamentul general au fost Daniel Ungur și Petru Jucan. Dar au rămas cu bucuria câștigării primei ediții a Cupei Mitsubishi Lancer Evo. Revenind la povestea noastră, Raliul Harghitei mai întorcea o pagină de istorie. A 20‐a de la începutul poveștii și ultima din partea secundă a trilogiei.
AD