TRILOGIE HARGHITEANĂ ‐ Partea a III‐a
27 aprilie 2022 - 23 minute de cititDupă ce am trecut în revistă povestea primelor 20 de ediții ale Raliului Harghitei, a venit timpul să ne apropiem de zilele noastre. După ce a bătut în lung și în lat traseul competiției în calitate de competitor, Csaba Ferenc a decis să‐și pună mănușile și casca în cui. Dar asta nu înseamnă că a rămas departe de această lume. Dimpotrivă! Asociația sa MAXX Racing avea să fie cea care ‐ în 2013 ‐ a readus Harghita în calendarul raliurilor. Pentru o nouă poveste care vine să completeze trilogia.
2013 ● O nouă premieră
Revenit în calendar cu o ediție desfășurată pe macadam, Raliul Harghitei și‐a dus cele 40 de echipaje pe un traseu cu nouă probe speciale, desfășurat pe drumuri forestiere. Profitând de vremea excelentă, spectatorii au luat cu asalt probele, dornici să revadă spectacolul după pauza de opt ani.
Începutul a aparținut pilotul maghiar Dávid Botka, care și‐a trecut în cont toate cele trei scratch‐uri puse la bătaie în prima zi. Liderul a fost urmat în clasament de Edwin Keleti și Gergő Szabó, la 13,7 și respectiv 17,8 secunde față de lider. Ultima zi s‐a transformat într‐un duel fără menajamente între Dávid Botka și Gergő Szabó, dovadă fiind cele trei rocade făcute de aceștia la conducerea cursei. Deși a adunat un total de patru scratch‐uri, cu unul mai mult decât conaționalul său, Dávid Botka avea să depună armele după opt probe speciale ‐ din postura de lider ‐ din cauza problemelor tehnice survenite în urma unei ieșiri.
Rămași la conducere, Gergő Szabó și Károly Borbély au defilat pe ultima parte și au ajuns la Odorheiu Secuiesc în postura de învingători. Pentru prima dată în istoria raliului, locul de pe cea mai înaltă treaptă a podiumului revenea unui “stranier”. Pe locul secund, Edwin Keleti și Botond Csomortáni au întregit o dublă Mitsubishi, în timp ce Dan Gîrtofan și Valentin Hard și‐au adus Skoda Fabia S2000 pe treapta a treia a podiumului din clasamentul general. Deși a fost singurul pilot care a mai reușit să câștige două probe speciale, în afara celor doi piloți din Ungaria, Simone Tempestini a trebuit să privească finalul de pe margine după ce s‐a răsturnat în urma unei ieșiri în decor.
2014 ● Răzbunarea lui Dávid Botka
Fidel principiilor care au însuflețit suflarea harghiteană încă de la apariția raliului, Maxx Racing a pregătit pentru finalul de sezon o etapă cu un traseu nou, singurul element păstrat din ediția precedentă fiind speciala “Arpad Dietrich”. Urcarea din Vlăhița spre stațiunea Harghita Mădăras a rămas ca un omagiu adus fondatorului și organizatorului acestui raliu.
Deciși să răzbune ghinioanele din ediția precedentă, Dávid Botka și Péter Mihalik s‐au instalat la conducere încă din prima probă specială. Și ar fi rămas pe aceeași poziție până la final dacă n‐ar fi fost o pană de cauciuc în urma căreia au pierdut peste un minut și jumătate. Dar chiar și în aceste condiții lucrurile au reintrat în normal după o singură probă specială, Mitsubishi‐ul echipajului ungar revenind la conducere pentru a termina raliul în postura de învingător, cu un activ de patru timpi scratch. Pe locul secund, la o diferență de 22,3 secunde, Marco Tempestini și Anton Avram, la bordul unui model Ford Fiesta R5. O mașină similară a venit și pe poziția a treia, semnatarii performanței fiind Edwin Keleti și Botond Csomortáni. Cele două echipaje și‐au trecut în cont și câte un succes în probele speciale, asemeni altor două perechi formate din Manuel Mihalache / János Soos și François Delecour / Dominique Savignoni. Deși a câștigat două probe speciale, Simone Tempestini n‐a reușit să‐și fructifice ritmul foarte bun și a fost constrâns să tragă pe dreapta din cauza unor probleme tehnice. Cât despre francezii François Delecour și Dominique Savignoni, aceștia au venit la startul ultimei etape doar cu obiectivul de a‐și asigura cucerirea celui de‐al treilea titlu consecutiv de campioni naționali. Misiune îndeplinită!
2015 ● A venit, a văzut, a învins!
Pentru ultima evoluție din sezonul 2015, Simone Tempestini și Dorin Pulpea (Ford Fiesta R5) au venit la Odorheiu Secuiesc cu titlurile de campioni în buzunar. Eliberați de orice presiune indusă de obținerea unui anumit rezultat, cei doi au venit, au văzut și au învins în opt din totalul celor zece probe speciale. Lideri din prima și până în ultima probă specială, au terminat raliul cu peste un minut avans față de cei mai apropiați urmăritori, echipajele formate din Dan Gîrtofan / Tudor Mârza (Škoda Fabia R5) și respectiv Gergő Szabó / Károly Borbély (Mitsubishi Lancer Evo IX), acestea fiind și singurele care au reușit să‐i fure câte un scratch învingătorului.
2016 ● Suspans până în utima clipă
Trei câștigători de probe speciale, trei lideri și o victorie decisă la potou! Aceasta ar fi descrierea telegrafică a etapei care a marcat revenirea raliului pe un traseu de asfalt. Dar este prea puțin pentru a descrie thriller‐ul întins pe durata a două zile.
Cu trei speciale câștigate dintr‐un total de patru, Dan Gîrtofan și Tudor Mârza au fost eroii zilei de vineri. Dar alegerea mai puțin inspirată a pneurilor în debutul celei de‐a doua zile avea să încurce lucrurile. Și cum greșeala a fost făcută pe speciala Bucin de 28,85 km, tributul plătit a fost unul destul de scump: 45 de secunde!
Cel care a profitat de lipsa de inspirație a lui Dan Gârtofan a fost Gergő Szabó, al cărui Mitsubishi Lancer a preluat imediat controlul ostilităților cu un avantaj de 12,7 secunde față de cel mai apropiat rival ‐ Simone Tempestini. Bătălia s‐a mutat pe speciala Liban de 12 kilometri, acolo unde liderul îi mai fură o zecime de secundă lui Simone, diferența dintre cei doi ajungând la 12,8 secunde! Întreaga atenție este acaparată de acest duelul, următorul teren de luptă fiind cei 6,44 km ai specialei Văleni. Simone Tempestini atacă și termină cu 4,5 secunde în fața maghiarului. În clasamentul general, diferența dintre cei doi ajunge la 8,3 secunde!
Tensiunea este maximă și ai impresia că nu mai este timp nici să respiri. Duelul se mută pe speciala Sânpaul cu o lungime de 6,27 km. Tempestini JR este dezlănțuit și îi mai fură liderului 5,2 secunde. Diferența din clasamentul general ajunge la 3,1 s! În fața celor doi se profila celebra probă Lueta, considerată la momentul respectiv cea mai frumoasă din întregul campionat național. Frumoasă? Da, dar în același timp extrem de dificilă! Nu vreau să mă gândesc la ambianța din interiorul celor două mașini, acolo unde Károly Borbély și Marca Banca trebuiau să ducă pe umeri povara unei dictări care nu admitea nici cea mai mică eroare. Ambii și‐au făcut datoria iar la finalul celor 13,73 km matematica a vorbit din nou în graiul sec al cifrelor. Scratch pentru Tempestini! 2,8 secunde recuperate și diferența din clasamentul general ajunge să fie măsurată în zecimi de secundă! Trei zecimi de secundă!
Pauza de respiro dintre bucle a trecut într‐o clipă și bătălia s‐a întors pe cei 6,44 km de la Văleni. Nimeni nu are curajul unui pronostic într‐un duel interzis cardiacilor… Scratch pentru Gîrtofan! În spatele acestuia, Gergő Szabó răbufnește și reușește să‐l devanseze pe Simone Tempestini. Dar diferența dintre cei doi este de o singură zecime! Ceea ce înseamnă că la total s‐a ajuns la patru zecimi! Urmează a treia trecere pe Sânpaul și toată lumea stă cu sufletul la gură. 6,27 kilometri și scratch pentru… Gîrtofan! Tempestini este al doilea, urmat de Szabó la doar două zecimi! Aceeași diferență îi desparte pe cei doi și în clasamentul general! Și când toată lumea își spunea că este prea frumos ca să fie adevărat, neprevăzutul a venit să‐și joace propriul rol la căderea cortinei. Gergő Szabó face pană pe ultima probă specială și pierde aproape cinci minute. Într‐un final în care s‐a dovedit imbatabil, Dan Gîrtofan își trece în cont
și ultimul scratch, terminând raliul pe poziția a doua. Dacă n‐ar fi fost alegerea neinspirată de la începutul zilei…
Cum în raliuri nu este loc pentru dacă, să nu uităm să dăm Cezarului ce‐i al Cezarului. Simone Tempestini și Marca Banca au evoluat magistral și au terminat Raliul Harghitei în postură de învingători. Un succes cu atât mai dulce cu cât finalul de sezon le‐a adus celor doi și titlul de campioni ai României.
2017 ● Festina Lente
“Grăbește‐te încet” spune un adagiu latin atribuit primului împărat roman Augustus. Altfel spus, rezultatele bune se obțin fără a te pripi. Asta s‐a întâmplat în Raliul Harghitei din 2017. Ceea ce nu înseamnă că nu am avut parte de un nou spectacol fascinant. Dimpotrivă! Șase schimbări de lideri, patru lideri diferiți la conducerea raliului și cinci câștigători de probe speciale!
După anularea specialei inaugurale, prima zi a rămas cu doar două sectoare selective, câștigate de pilotul maghiar Dávid Botka și respectiv de Valentin Porcișteanu, primul instalându‐se la conducere și în clasamentul general. Ziua a doua a început în nota de dominare a lui Simone Tempestini, care și‐a adjudecat toate cele trei scratch‐uri din prima buclă. Suficient pentru a se instala la conducere după terminarea celui de‐al cincilea sector selectiv, ajutat și de sincopa din evoluția lui Dávid Botka, care a avut de suferit de pe urma unui viraj notat greșit. Una peste alta, după derularea primelor șase probe speciale, Simone Tempestini și Florin Dorca (Citroën DS3 R5) se aflau la conducere cu un avantaj de 13,9 secunde față de colegii de echipă Bogdan Marișca / Carmen Poenaru (Ford Fiesta R5) și la 18,4 secunde față de Dan Gîrtofan și Tudor Mârza (Škoda Fabia R5).
Acesta a fost momentul în care a început să plouă, tocmai bine pentru a încurca socotelile în cea de‐a doua trecere pe bucla de trei probe. Simone Tempestini are două incursiuni în decor și iese din calculul pentru victorie. Deloc surprins de schimbarea condițiilor meteo, Dan Gîrtofan își trece în cont primele două scratch‐uri și preia conducerea în clasamentul general. Situat la doar 1,2 secunde de lider, Bogdan Marișca se simte și el excelent dansând în ploaie, iar odată cu adjudecarea ultimului scratch din buclă îl detronează pe Gîrtofan de la șefia cursei. Dar cu o diferență de numai 4,6 secunde între ei, victoria va fi decisă în ultima trecere prin bucla de trei probe.
Toată lumea se gândește la celebra piesă “The Show Must Go On” și se întreabă ce va urma. Într‐o primă fază, atenția se mută pe proba Văleni de 6,44 km. Scratch pentru Gîrtofan! Dar Marișca cedează doar 4,1 secunde și rămâne lider grație unei diferențe de numai o jumătate de secundă! Într‐un ritm infernal, trecem pe speciala Sânpaul de 6,27 km unde Gîrtofan recidivează în timp ce Marișca vine la 2,0 secunde. Într‐o fracțiune de secundă procesăm informația și realizăm că avem o nouă rocadă la conducere. Înainte ultimei probe, Gîrtofan va porni cu un avantaj de 1,5 secunde!
O bagatelă dacă avem în vedere că bătălia finală se va da pe cei 13,73 km ai probei Lueta. Cine va avea nervii cei mai tari? Liderul care a câștigat patru probe speciale sau vânătorul care a adunat un singur scratch? Răspunsul nu se lasă așteptat și ne demonstrează ‐ dacă mai era nevoie ‐ că am asistat la un spectacol de zile mari. Simone Tempestini câștigă proba, urmat de Marișca la 0,3 secunde și Dan Gîrtofan la… 6,8 secunde. Victorie pentru Bogdan Marișca și Carmen Poenaru, echipajul care la finalul sezonului își va adjudeca și titlul de campion absolut.
Dan Gîrtofan și Tudor Mârza vin pe locul secund la o diferență de cinci secunde, în timp ce locul al treilea ajunge la echipajul format din Dávid Botka și Ramón Ferencz. “Ajunge” este puțin spus pentru că rezultatul a venit după o altă luptă de zile mari. În spatele celor doi, perechile formate din Gergő Szabó / Levente Csegzy și Simone Tempestini / Florin Dorca, s‐au clasat la diferențe de 0,3 și respectiv 0,5 secunde!
2018 ● “Citius, Altius, Fortius”
“Mai repede, mai sus, mai puternic” spune deviza olimpică, într‐o potrivire perfectă cu ceea ce s‐a întâmplat în ediția 2018 a Raliului Harghitei. Cu o experiență care a început să se contureze din ce în ce mai bine, Simone Tempestini a făcut din etapa a cincea a campionatului propria afacere. Secondat de Sergiu Itu, a câștigat 9 din totalul celor 12 probe speciale și s‐a aflat la conducerea raliului de la start și până la sosire.
Iar victoria sa n‐a stat nicio clipă sub semnul întrebării, diferența față de următorul clasat fiind de peste 50 de secunde. De remarcat că pe locurile al doilea și respectiv al treilea s‐au situat perechile Bogdan Marișca / Sebastian Itu și respectiv Florin Tincescu / Alina Pop, în ceea ce cunoscătorii numesc o triplă NRA.
2019 ● Careu pentru Simone Tempestini
La capătul unui raliu care a semănat în mare parte cu cel din ediția precedentă, Simone Tempestini (Hyundai i20 R5) și‐a trecut în cont cel de‐al patrulea succes pe meleagurile harghitene, egalând astfel performanța reușită de colegul său de echipă Bogdan Marișca. Secondat de același Sergiu Itu, Simone s‐a impus în 11 din totalul celor 12 probe speciale și a rămas în fotoliul de lider pe întreaga durată a raliului. Celelalte locuri de pe podium au revenit echipajelor formate din Bogdan Marișca / Károly Borbély (Ford Fiesta R5) și respectiv Dan Gîrtofan / Tudor Mârza (Skoda Fabia R5). Sebastian Barbu a fost singurul care a mai reușit să‐și treacă numele pe lista câștigătorilor de probe speciale, sibianul ratând un loc pe podium din cauza unei diferențe de numai 4,4 secunde.
2020 ● Simone aruncă banca în aer
După patru urmează cinci. Aceasta a fost deviza pe care a mizat Simone Tempestini atunci când s‐a aliniat la startul ediției 2020 a Raliului Perla Harghitei Tess, organizat prin cooperarea dintre asociațiile Maxx Racing și Auto Blic. Campionul național en titre a câștigat 10 din cele 11 probe speciale și a stat la conducerea din cea de‐a doua și până la finalul ultimei probe speciale, pentru ca în final să‐și treacă în palmares cel de‐al cincilea succes obținut pe meleagurile harghitene. Paradoxal, nu s‐au schimbat nici numele celor pe care i‐am regăsit pe podium, singura diferență fiind că Dan Gîrtofan și Tudor Mârza au reușit să termine de această dată în fața lui Bogdan Marișca și a lui Károly Borbély.
2021 ● După douăzeci de ani
Cine ar fi crezut că la finele Raliului Harghitei din 2021 toată lumea va face referire la titlul unui celebru roman semnat de Alexandre Dumas. La distanță de două decenii de la prima sa victorie obținută în Harghita, Bogdan Marișca și‐a repetat performanța pentru a cincea oară, egalând astfel recordul stabilit în ediția precedentă de colegul său de echipă. O replică pe măsura veteranului care s‐a aflat în permanență la frâiele cursei, reușind să câștige jumătate din cele 12 probe speciale. Dávid Botka și István Kerék (Skoda Fabia R5) s‐au mulțumit în final cu locul secund, în timp ce Adrian Teslovan și Vajk‐Imre Cseh au reușit să câștige la mare luptă duelul pentru poziția a treia cu Bogdan Cuzma și Florin Dorca (Skoda Fabia R5), diferența care a stabilit rezultatul fiind de numai trei secunde.
A.D.