Dan Gîrtofan: Interviu la final de sezon

14 octombrie 2015 - 10 minutes read

Dan Gîrtofan: „Am o conexiune specială cu Fabia R5”

Foto: Cătălin Stoia simcat.ro

Foto: Cătălin Stoia simcat.ro

Dan Gîrtofan și navigatorul său, Tudor Mârza, au încheiat foarte bine sezonul 2015, cu un loc 2 în ultima cursă, cea de la Harghita. Giri și Tudor au bifat astfel primul rezultat important la chiar prima cursă cu noua mașină, Škoda Fabia R5. Chiar dacă sezonul nu a decurs exact cu și-ar fi dorit, cei doi au speranțe că 2016 va fi un an mai bun și asta datorită feeling-ului primit după debutul cu o mașină R5. Aveți mai jos un interviu interesant cu Dan Gîrtofan despre sezonul 2015, dar și despre planurile pentru ediția de campionat din 2016.

Cum a fost sezonul 2015?

Cu bune și mai puțin bune. A fost un an de tranziție, cum am spus de la început. Era clar că îmi doresc foarte mult să trec la un model R5. Pentru S2000 îți trebuie un buget mai sănătos, pe care nu am reușit să-l strângem în totalitate și a trebuit să facem un compromis și să mergem destul de atenți cu mașina, fără să o stricăm, dar să fim și acolo sus. Am avut două etape în care am făcut unele greșeli, care ne-au privat de un loc mai bun în campionat. E bine că am terminat sezonul în picioare și mai ales, cu Fabia R5.

Foto: Cătălin Stoia simcat.ro

Foto: Cătălin Stoia simcat.ro

Mai credeai că este posibilă trecerea la un model R5?

Da, chiar dacă am depins foarte mult de vânzarea Fabiei S2000, care s-a concretizat în ceasul al 12-lea, pe ultimii metri. Am reușit să achiziționăm mașina doar din forțe proprii, cu niște împrumuturi de la niște oameni care au avut încredere în mine și care au pus umărul la îndeplinirea unui vis. Bineînțeles asta până se vor definitiva discuțiile și parteneriatele pentru sezonul viitor.

Primul raliu cu Fabia R5 a însemnat și primul rezultat bun, locul 2 la Raliul Harghitei. Cum este noua mașină?

Foto: Cătălin Stoia simcat.ro

Foto: Cătălin Stoia simcat.ro

Mașina este fantastică, îmi place foarte foarte mult. Clar este o evoluție. Nu este o mașină 100% de curse ca și S2000, dar spre deosebire de aceea are avantajul unei turbine, care face diferența. R5 poate nu este chiar atât de solid sau construcția lui nu este 100% ca a unei mașini de curse, tocmai datorită faptului că FIA (nr. Federația Internațională de Automobilism) impune ca să fie cât mai multe componente de serie, pentru a reduce costurile, însă este un bolid care poate oferi rezultatele așteptate. Din păcate, în ciuda dorinței FIA, costurile sunt la fel de ridicate ca și la un S2000. Singurul lucru pe care trebuie să-l descoperim este cât rezistă componentele și care sunt intervalele reale în care vom fi nevoiți să facem reviziile. Bineînțeles că avem un catalog în care sunt specificate perioadele de revizii. Ele par destul de acceptabile și aici dau exemplu motorul, care la S2000 nu puteam face mai mult de 1000 de kilometri de probă specială între revizii, pe când aici putem merge 2000 de kilometri.

Foto: Cătălin Stoia simcat.ro

Foto: Cătălin Stoia simcat.ro

Cum a decurs adaptarea cu noul model R5?

A fost o cursă care mi-a plăcut și din prisma faptului că încă de pe primii metri cu mașina m-am simțit foarte bine. Simt că sunt de acolo cum se spune. De-lungul carierei mele am avut sentimentul ăsta în doar 2 mașini și aici mă refer la Seatul Cordoba WRC cu care am luat primul titlu și la Fabia S2000. E important să ai o conexiune și feeling-ul primului moment când te urci în mașină. Atunci îți dai seama dacă este făcută pentru tine. Am așteptat chiar cu nerăbdare startul, ca un copil mic. De mult timp nu mi s-a mai întâmplat așa. Am început treptat raliul, cu shakedown-ul, unde am făcut primii metri cu mașina. În momentul achiziției am făcut doar o plimbare cu noul material de concurs, care se face de obicei ca să te familiarizezi cu comenzile, deci nu se poate considera un test. Acomodarea și obișnuința cu mașina au venut practic pe probele speciale.

Cum s-a comportat mașina pe „specialele” harghitene?

Am încercat să păstrăm setup-ul care a fost făcut din fabrică, nu am modificat foarte multe, pentru că am simțit că mașina stă foarte bine și adaptarea trebuie făcută pas cu pas. Am încercat să mergem mai repede de la o probă la alta. Ritmul mi se pare că este mai ridicat decât în S2000 și asta pentru că mașina are o plajă de lucru care te îmbie să mergi mai tare și te ajută, chiar dacă tu mai faci greșeli. Timpii au venit încet-încet și s-a văzut că au fost din ce în ce mai buni. Am pilotat în partea safe, adică nu am vrut să ne asumăm riscuri inutile și este îmbucurător că am avut timpi care ne-au ținut acolo, în față. Pe ultima buclă am ridicat un pic ritmul, pentru că vroiam să urcăm și în clasamentul raliului, dar și în ierarhia generală a sezonului. A fost o cursă test foarte benefică pentru noi. Păcat că vine o pauză lungă acuma și va trebui să facem o strategie pentru sezonul următor, care implică mai mulți kilometri cu mașina până la startul campionatului.

Te gândești și la o participare externă înaintea startului de sezon din 2016?

Deocamdată mai avem de acoperit niște găuri din buget și după aceea ne vom gândi la așa ceva. Chiar mi-aș dori să facem o etapă sau două externe și să le folosim pentru a testa și a face kilometri mai mulți cu mașina.

Poate noul material de concurs să-ți dea avântul necesar pentru a lupta cu șanse reale la titlul de campion național?

E prematur să vorbim despre ce se va întâmpla sezonul viitor. Clar că îmi doresc să facem un pas mai mare și să ne gândim mult mai profund la câștigarea titlului anul viitor. Nu va fi ușor. Trebuie să vedem și ceilalți colegi cu ce materiale de concurs vor veni. Sunt mulți piloți buni, rapizi, cu mult potențial. Va fi o luptă mare pentru titlul de anul viitor. Simone Tempestini va avea un pas înainte pentru că el face multe raliuri și în perioada de pauză dintre sezoane, ceea ce este un avantaj foarte mare pentru el. Va fi un adversar foarte puternic și va pleca cu prima șansă. Dar trebuie să găsim și noi susținerea și resursele necesare pentru a putea face mai mulți kilometri cu mașina și de a avea multe curse la activ până începe sezonul.

Giri și Tudor i-au avut ca parteneri în CNRD 2015 pe Škoda România, PorscheFinance Group, Mobil 1 prin Lubexpert România, Mipa și Presto prin RomprestoTrading și ProX România.

Bogdan Popescu

PR Manager Dan Gîrtofan

0751983587

bogdandynamo@gmail.com

Tags: ,